JACK STORMS I JEGO PRZEPIĘKNE RZEŹBY ZE SZKŁA OPTYCZNEGO
Rzeźby ze szkła optycznego to prawdziwe arcydzieła. Zachwycają efektywnością oraz kunsztem wykonania. Jednak tylko 0,1% artystycznych rzeźb na całym świecie jest wykonana z zimnego szkła. Zaliczają się do nich prace niezwykle uzdolnionego rzeźbiarza w szkle – Jacka Stormsa.
Artysta od najmłodszych lat
Jack Storms pochodzi z Los Angeles w Kalifornii i to tam tworzy rzeźby z zimnego szkła.
Od najmłodszych lat czuł zapał do sztuki.
Jako mały chłopiec uwielbiał rysować, rzeźbić i tworzyć.
Po ukończeniu studiów miał pewne obawy co do swojej przyszłości.
Wierzył jednak, że mądrze i poważnie potraktowana sztuka może przynieść mu sukces, satysfakcję i wymierne korzyści.
Rozpoczął pracę w studiu zajmującym się artystycznym rzeźbieniem.
Pierwszy prawdziwy, namacalny kontakt z prawdziwą sztuką w pracy pozwolił mu uwierzyć w to, że artystyczne rzeźbiarstwo jest i będzie jego pomysłem na życie do końca dni.
Światowy unikat
Jack Storms wykonuje swe rzeźby z zimnego szkła.
To czyni go wyjątkowym, gdyż 99,9% wszystkich rzeźb wykonywanych jest na gorąco.
Ciepło płomieni lub piecy sprawia, że można bez większych problemów manipulować kształtem i kolorem szkła.
Z kolei Storms do tworzenia swoich rzeźb całkowicie nie korzysta z ciepła, tylko pracowicie szlifuje szkło, a następnie je poleruje.
Ukończenie tylko jednego projektu zajmuje mu od 8 do 18 tygodni ciężkiej, mozolnej i perfekcyjnej pracy.
Dużo zależy także od tego, jakiego rodzaju jest to projekt, ile czasu jest mu w stanie poświęcić artysta oraz w jakim stopniu odporny jest materiał, z którego zostaje on wykonywany.
Proces wykonania rzeźby ze szkła optycznego
Do wykonania rzeźby z zimnego szkła artysta używa dużych bloków szkła, np. stworzonych z kryształu, złota i ołowiu.
Następnie kroi go na mniejsze kawałki i dokładnie szlifuje na płasko.
Każdy wyszlifowany kawałek zostaje przecięty w połowie.
Kolejne 36 godzin Jack Storms poświęca na wypolerowanie wszystkich wewnętrznych powierzchni i umieszczeniu w nich kawałka szkła dichronicznego, który nadaje szklanej rzeźbie magiczny kolor.
To właśnie kryształ dichroniczny odpowiada w większości za spektakularny efekt pracy Jacka.
Jest bardzo cienki, pokrywa go powłoka dająca dwa różne kolory, potrafi odbijać kolory i rzucać kolorowy cień.
Cały proces kilkakrotnego przecinania, polerowania, szlifowania, klejenia, dodawania koloru i jego powtarzanie wymaga od artysty dużo cierpliwości i poświęconego czasu.
Końcowy efekt szklanej rzeźby uzyskuje się, otaczając w ten sposób przygotowany środek, czyli kryształ z ołowiem, kryształem optycznym i trzymającym wszystko razem wysokiej jakości klejem epoksydowym.
Inne współczynniki załamania światła środka i zewnętrznej otoczki sprawiają, że możemy zaobserwować efekt zawieszonego kawałka szkła w szkle.
W swojej pracy Jack wykorzystuje ciąg Fibonacciego oraz znajdującą się wszędzie w naturze zasadę złotego podziału.
Inspiracje czerpie z eteru i z własnej kreatywności myśli, którą następnie pragnie urzeczywistnić w tworze fizycznym.
Artysta jest najbardziej zadowolony z fenomenalnego egzemplarza rzeźby ze szkła optycznego, którą nazwał ViviOvo – na część pochodzącej z Brazylii żony, którą podczas wystawy zachwyciła wówczas nieukończona rzeźba.
Największą satysfakcję z pracy daje mu zadowolenie klientów kupujących jego rzeźby ze szkła optycznego.
Cieszy się, jeżeli są one kupowane z okazji ważnych wydarzeń, jako pamiątka lub sentymentalny podarunek.
Wówczas wie, że to, co tworzy ma sens, bo uszczęśliwia swymi rzeźbami innych ludzi.
*Niebieską czcionką zaznaczono odnośniki np. do badań, tekstów źródłowych lub artykułów powiązanych tematycznie.
https://www.youtube.com/watch?v=Hfqva5zZEiY