CHAZAROWIE I WSTYDLIWA PRZESZŁOŚĆ ŻYDÓW
Chazarowie – chociaż niewiele dowiemy się o nich z podręczników historii, to od VII do X wieku utworzyli silne i sprawnie zarządzane państwo zwane Kaganatem Chazarskim. Ich dynamiczna ekspansja terytorialna składała się z dwóch czynników – regularnych wypadów grabieżczych oraz tolerancji wielokulturowej i wielowyznaniowej. Jednak w trakcie swego istnienia dokonali wielu tajemniczych i niezrozumiałych rzeczy. Jak udało stworzyć sprawne państwo na zgliszczach Kaganatu Zachodniotureckiego? Co jest takiego w Chazarach, że Żydzi wstydzą się przeszłości związanej właśnie z tym ludem?
Początek i rozkwit Kaganatu Chazarskiego
Chazarowie pojawili się na pograniczu Europy w VI wieku naszej ery i osiedlili się na terenie dzisiejszego Dagestanu, w rejonach północnego Kaukazu.
Około 630-650 roku naszej ery dali oni początek Kaganatowi Chazarskiemu, utworzonemu po rozpadzie i upadku Kaganatu Zachodniotureckiego.
Niespełna 100 lat później z niedużej osady Kozarowie – jak również zwano Chazarów – kontrolowali rozległe tereny od Krymu i Dniepru po wybrzeża Morza Kaspijskiego i od Północnego Kaukazu po środkowe dorzecze Wołgi.
Tak rozległe tereny zamieszkiwało wiele ludów (mieszkali tu między innymi Alanowie, Goci, Bułgarzy, Pieczyngowie, Rusowie) oraz narodów (najczęściej spotkać można było Greków, Arabów, Żydów i Persów).
Nietrudno się domyślić, że równocześnie za wielonarodowością i zróżnicowaniem etnicznym idzie mnogość wyznań i wiar.
Kaganat Chazarski krzyżował wpływy zarówno islamu, jak i chrześcijaństwa w jego wschodnim, wydaniu.
Istniały tu również skupiska ludności żydowskiej, która stanowiła azyl dla uchodźców z Babilonu.
Kwestia religii u Chazarów
Sami Chazarowie wyznawali tengryzm – religię wspólną dla tureckich i mongolskich ludów azjatyckich, która bazowała na animizmie, wierze w „Wielkie Niebo” lub „Wielkie Bóstwo” oraz szamanizmie przeplecionych rozmaitymi praktykami.
Pomimo swoich rozbudowanych rytuałów i głębokiej wiary, Kozarowie z szacunkiem i tolerancją odnosili się do przedstawicieli islamu, judaizmu i chrześcijaństwa.
Ibn Rosteh, pisarz arabski z początku dziesiątego wieku, wspomina o podległym Chazarom królu miasta Hajdfln, który „w piątek modli się wraz z muzułmanami, w sobotę z Żydami, zaś w niedzielę z chrześcijanami”.
Status quo utrzymywał się do 737 roku, kiedy to po porażce z Arabią, władca Chazarów wraz z rodziną musiał przyjąć wyznanie muzułmańskie, by zagwarantować pokój.
Dość szybko jednak zrezygnowano z islamu – tuż po śmierci władcy zdecydowano się na zdumiewający krok.
Ogłoszono, iż od tej pory państwo chazarskie za swoją oficjalną religię przyjmuje… judazim.
Stało się to po tym, jak możni Kozarowie i urzędnicy symbolicznie uznali religię mojżeszową za swoją własną.
Dlaczego tak się stało oraz czemu współcześnie jest to wstydliwy i drażliwy temat wśród Żydów?
Żydowscy Chazarowie czy chazarski judaizm?
Powstało wiele spekulacji i teorii, dlaczego Chazarowie przyjęli judaizm.
Jedna z teorii głosi, jakoby uchodźcy żydowscy przekonali do swojego wyznania najważniejsze osoby w państwie.
Jednak nie tylko uciekinierzy z Babilonu mieli odegrać istotną rolę – na tereny te przybywali też wyznawcy religii mojżeszowej z Iraku oraz wędrowni kupcy żydowscy.
Być może udało im się dokonać nawrócenia chazarskiej elity.
Druga teoria głosi, że judaizm przyjęto z rozsądku, bowiem wybrano go przypuszczalnie jako przeciwwagę zarówno dla chrześcijaństwa, jak też islamu.
Dołączenie do grona monoteistycznych wyznań pozwalało poprawić pozycję na arenie międzynarodowej i zyskać status „cywilizowanych”, równorzędnych partnerów.
Jednocześnie był to dla Chazarów sposób na ograniczenie wpływów politycznych Bizancjum i arabskiego kalifatu we własnym państwie.
Niezależnie od powodów, to wydarzenie obecnie stanowi „sól w oku” Żydów pochodzenia izraelskiego.
Społeczność żydowska dzieli się na dwie główne grupy: Aszkenazyjczyków oraz Sefardyjczyków.
O ile Sefardyjczycy są rodowitymi przodkami Izraelitów, czyli – wedle wyznawców judaizmu – „Narodu Wybranego”, o tyle Aszkenazyjczycy wywodzą się bezpośrednio od Chazarów, którzy z „Narodem Wybranym” nie mają nic wspólnego.
Aszkenazyjczycy, chociaż nie są „rodowitymi Żydami”, utożsamiają się z Semitami i również podają się za Żydów.
Semici są niezadowoleni z takiego stanu rzeczy, bowiem wedle Przymierza Mojżesza z Jahwe, to rdzenni Izraelici mieli budować potęgę i wspaniałość Królestwa Izraela.
Za sprawą Chazarów jednak stopniowo zatarto różnicę między Aszkenazyjczykami oraz Sefardyjczykami, przez co odbudowa Izraela została uniemożliwiona.
*Niebieską czcionką oznaczono odnośniki np. do badań, tekstów źródłowych lub artykułów powiązanych tematycznie.
https://www.youtube.com/watch?v=wLZ50v9u7Mo